Even geduld aub

Hoe ga ik te werk?

Ik ben er van overtuigd dat een nauwe samenwerking de beste manier is om tot een authentiek eindresultaat te komen.
Jouw succes is tenslotte ook voor een deel mijn succes.

Print en drukwerk
Hoe ga ik te werk?

illustratie van webdesign

1. Kennismaking en briefing

Elk project begint met een goed gesprek. Jij kent jouw markt het best, dus hoe beter ik op de hoogte ben van jouw activiteiten, doelgroep en wie jouw concurrentie is, hoe beter ik het ontwerp kan laten aansluiten op wat jij graag wil.

Tijdens het gesprek bekijken we wat er allemaal nodig is en op basis van die informatie krijg je een vrijblijvende prijsofferte. Ga je akkoord, dan begin ik aan de uitwerking en mag je al snel een eerste voorontwerp verwachten.

illustratie van printdesign

2. Ontwerpfase

Op basis van de gegevens die ik meekreeg in de briefing maak ik een eerste voorontwerp. In de ontwerpfase experimenteer ik met papierformaten, kleuren, vormen, lettertypes, illustratieve elementen, afbeeldingen enz.

Jij blijft als klant nauw betrokken bij dit proces door frequente terugkoppeling. Ik stel dingen voor, jij geeft aan wat je daarvan vindt, en zo wordt het ontwerp stap voor stap gefinetuned.

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat een nauwe samenwerking zoals deze de beste manier is om tot een authentiek eindresultaat te komen.

illustratie van drukwerk

3. Goed voor druk

Alles wordt eerst nog eens zorgvuldig nagekeken, het afgewerkte ontwerp wordt opgemaakt en enkel en alleen na jouw goedkeuring gaat het project in druk. Ik lever het materiaal aan bij de drukker met de juiste technische specificaties. Dus jij hoeft je nergens zorgen over te maken.

Ik werk samen met vaste drukkerijen, maar jij mag uiteraard ook voor een andere leverancier kiezen.

Logo en huisstijlHoe ga ik te werk?

illustratie van een tas koffie met tekstbalonnetjes boven

1. Kennismaking en briefing

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl bepaalt de visuele identiteit van jouw bedrijf of organisatie. Door layout-elementen consistent door te voeren in al je reclamedrukwerk, bedrijfskaartjes, documenten, producten, signing,... versterk je de herkenbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Kortom, een huisstijl bepaalt jouw uitstraling en voor een deel ook jouw imago.

Daarom is het belangrijk dat we voldoende tijd nemen om een goed zicht te krijgen op wat je doet en wat jij belangrijk vindt.

Vragen die we zullen overlopen:

  • Wat is je kernactiviteit?
  • Welke zijn de kernwaarden die je wil uitdragen?
  • Voor welke toepassingen moet het logo kunnen gebruikt worden?
  • Is je bedrijf B2C of B2B?
  • Wat zijn de doelgroepen die je wil bereiken?
  • Hoe bereik je die doelgroep nu en hoe wil je ze bereiken in de toekomst?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Heb je een voorkeur voor kleurencombinaties, vormen, lettertypes,...?

Ik verwerk al deze gegevens in de briefing, krijg zo een idee van de omvang van het project en stel een plan van aanpak op. Jij krijgt een vrijblijvende offerte en als je akkoord bent, ga ik aan de slag.

illustratie van een mindmap

2. Mindmap en moodboard

Al de informatie uit de briefing wordt nu samengevat in een mindmap. Een mindmap is een manier om ideeën en concepten voor te stellen door middel van kernwoorden. Het begeleidt en stimuleert ons denkproces waardoor het makkelijker wordt om verbanden te leggen. De bedoeling is dat we na het mindmappen met een vijftal kernwoorden overblijven waarmee we verder gaan werken. Een handige tool om mindmaps mee te maken is minidomo.com.

Een moodboard is een visualisatie van een concept, idee, gedachte of gevoel. Dit doe je door afbeeldingen, lettertypes, kleuren, illustraties, texturen, wat dan ook... te verzamelen die de juiste sfeer kunnen opwekken voor je project. Een moodboard kan een hulpmiddel zijn om kleuren, lettertypes en vormen te bepalen voor je huisstijl. Een bekende website/app om moodboards mee te maken is bv. Pinterest.

illustratie van logodesign

3. Ontwerpfase

Nu ik richtlijnen heb, kan ik doelgericht beginnen ontwerpen maken. Logo’s worden meestal eerst geschetst op papier, ingescand en dan gevectoriseerd. Een paar werkdagen na de briefing ontvang je een 10 à 15 tal concepten in je mailbox waaruit je een selectie mag maken en waar je feedback op kan geven.Ik raad altijd aan om je keuze even te laten bezinken, want een logo moet een hele termijn meegaan.

Als ik je keuzes en feedback ontvangen heb, herhaalt het proces zich opnieuw tot we één concept overhouden. Vanaf dan wordt het logo en huisstijl tot in de puntjes afgewerkt, want er zijn altijd details die bijgeschaafd moeten worden.

Voor de huisstijl ga ik op zoek naar de juiste grafische elementen die bij jouw bedrijf en logo passen. Ik bepaal de kleuren (afgestemd op je logo), lettertypes en lay-out voor je huisstijl en vertaal deze naar verschillende dragers zoals o.a. visitekaartjes, briefpapier, facturen, bestelbons, offertes, enveloppes, stickers, enz. De nieuwe huisstijl wordt ook voorbereid voor online gebruik

illustratie van huisstijl

4. Oplevering

Als je huisstijl helemaal bepaald is, presenteer ik hem via mockups, zodat je een beeld kan vormen van hoe het eindproduct er zal uitzien.

Bij de oplevering ontvang je een huisstijlgids zodat de nieuwe huisstijl ook in de toekomst consistent toegepast kan worden.

WebsitesHoe ga ik te werk?

illustratie van een tas koffie met tekstbalonnetjes boven

1. Kennismaking en analyse

Tijdens het kennismakinggesprek wil ik een goed zicht krijgen op jouw bedrijf, activiteiten, diensten, doelgroep, stijl, enz...

Goed om te weten is dat er heel wat komt kijken bij webdesign. Er is niet alleen het grafisch ontwerp, maar voor ik start wil ik ook een idee hebben van de inhoud, de structuur en wat de website allemaal moet kunnen. Geen nood, ik help je daarbij.

Ik zorg ervoor dat je website voldoet aan wat er tegenwoordig verwacht wordt van een goede website, dat wil zeggen dat je site responsive is (dat wil zeggen dat hij er goed uitziet op smartphones en tablets), ik zorg ervoor dat hij snel laadt en ik heb ook oog voor de gebruiksvriendelijkheid (usability). dit allemaal in combinatie met de juiste look en feel natuurlijk.

Tijdens ons gesprek wordt de aard en omvang van het project vastgesteld en uit al deze informatie stel ik een plan van aanpak op en bezorg ik je een vrijblijvende prijsofferte. Na jouw akkoord ga ik aan de slag met het functioneel ontwerp.

illustratie van een funtioneel ontwerp

2. Functioneel ontwerp

Het functioneel ontwerp kan je beschouwen als de blauwdruk van je website. Het laat stap voor stap zien hoe een bezoeker door jouw toekomstige website kan navigeren. Dit gebeurt in wireframes of voorbeeldschermen zonder toeters of bellen die uitbeelden hoe de verschillende functionaliteiten van de website gaan werken.

Deze fase dient als voorbereiding en is onmisbaar omdat het de kans op valkuilen aanzienlijk vermindert nog voor de website daadwerkelijk ontwikkeld wordt. Als blijkt dat er functionaliteiten nodig zijn waarvoor ik een gespecialiseerde developer moet inschakelen, laat ik je dat weten tijdens ons eerste gesprek en zal dit opgenomen worden in de offerte.

illustratie van webdesign

3. Grafisch ontwerp

Tijdens deze fase worden alle grafische elementen zoals teksten, illustraties, icoontjes, knoppen, banners, achtergronden en dergelijke ontworpen.

We stemmen tijdens het ontwerpproces regelmatig af, zodat je het ontwerp kan bijsturen en eventuele problemen meteen kunnen aanpakken. Bij elke beslissing die er gemaakt wordt, moet er rekening gehouden worden met de vooropgestelde doelstellingen uit de analyse.

illustratie van webontwikkeling

Webontwikkeling

De vormgeving staat vanaf nu vast en het project komt in de ontwikkelingsfase. Meestal maak ik gebruik van Wordpress zodat u achteraf zelf eenvoudig zaken kan toevoegen en aanpassen, maar het kan ook custom build waarbij ik alles zelf schrijf in pure HTML/CSS/JS code. (wat het prijskaartje wel doet stijgen)

Tijdens deze fase worden ook de gewenste functionaliteiten ontwikkeld die opgenomen werden in het functioneel ontwerp.

Vervolgens wordt de nieuwe website uitgebreid getest in alle moderne browsers zodat hij feilloos werkt in elke omgeving en op alle apparaten en schermformaten.

Om ervoor te zorgen dat jouw website gevonden wordt door je (potentiële) klanten zorg ik voor SEO of zoekmachine optimalisatie. Dit gebeurt in de eerste plaats door de inhoud op zo’n manier te structureren en te groeperen dat het voor zoekmachines duidelijk is waarover je website gaat. De belangrijkste termen en zinnen die jouw klanten gebruiken om op zoek te gaan naar jouw diensten of producten worden verwerkt in elke HTML pagina.

illustratie van weblaunching

4. Oplevering en onderhoud

Tot slot volgt de heugelijke dag dat jouw website kan worden opgeleverd en live gezet bij uw hostingprovider. Ook hier kan ik je in ondersteunen.

Om bezoekers op je website te krijgen én ze terug te blijven zien, moet je de informatie op je website regelmatig updaten. Een website moet een levend iets zijn. Ik voorzie na de oplevering een korte opleiding om jou te leren hoe je zelf nieuwe teksten en afbeeldingen binnen de bestaande lay-out kan toevoegen en verwijderen. Als je dit zelf niet ziet zitten of er geen tijd voor hebt, kan je ook voor een onderhoudscontract kiezen en dan zorg ik voor al die dingen.